شنبه ۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

حمیدرضا آصفی - تحریم علیه یک کشور چه در چارچوب بین‌المللی و چه خارج از آن غیرسازنده است.

حمیدرضا آصفی

اصولا بدترین ادبیات در زبان بین‌الملل زبان تهدید است، زیرا غیرمتمدنانه‌ترین ادبیات است. گذشته این موضوع را به اثبات رسانده که این ادبیات در مقابل جمهوری اسلامی ایران ناکارآمد بوده؛ به این علت که ایران از سوی غربی‌ها در طول 30 سال گذشته در هر مقطعی با ‌شکلی از تحریم مواجه شده؛ از تحریم‌های یکجانبه آمریکایی‌ها تا بعضی از تحریم‌هایی که اروپایی‌ها علیه ایران وضع کرده‌اند و تا برخی از تحریم‌هایی که در چارچوب سازمان ملل شکل گرفته است.

با توجه به سابقه‌ای که برای غربی‌ها وجود دارد بهتر است آنها مسائل خود را با ‌ ایران از طریق گفت‌وگو حل کنند، زیرا ایران همیشه این آمادگی را از خود نشان داده که به‌دنبال گفت‌وگوست و اگر طرف مقابل منطق داشته باشد مسائل حل می‌شود، اما با وجود این باید گفت که مشکل از ناحیه‌ای بروز می‌کند که منطق برای مذاکره وجود ندارد.

غربی‌ها موضوع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را بهانه کرده‌اند؛ این در حالی است که به‌عنوان نمونه در گذشته بحث تروریسم را مطرح می‌کردند اما زمانی که متوجه شدند که این حربه دارای کارآمدی نیست، این موضوع را رها کرده و موضوع سلاح‌های هسته‌ای ایران را در دستور کار قرار دادند.

در این مسیر ‌ ایران به اقتضای شرایط و برای آزمودن طرف مقابل سیاست‌های متفاوتی را اجرا کرده است؛ چه در مقطعی که ایران با آژانس همکاری ‌ گسترده داشت تا جلوی بهانه‌جویی‌ها را بگیرد و چه بعد از آن‌که متأسفانه آژانس تحت‌تأثیر شرایط حاکم بر آن با توجه به نفوذی که برخی کشورهای قدرتمند داشتند مسیر را غیرسازنده پیش برد.البته در اینجا جای گلایه از روس‌ها وجود دارد به این علت که آنها به همراه چین توان این را داشتند که در آژانس انرژی اتمی مانع ورود پرونده ایران به شورای امنیت شوند.

به هر حال اشتباهی بوده که از ناحیه روسیه در آن مقطع صورت گرفت ولی در حال حاضر رویکرد روس‌ها در جهت جبران گذشته است .ایران نیز باید مانند گذشته با ارائه مستندات خود دیپلماسی را حتی اگر بداند که نتیجه مطلوب را در پی ندارد رها نکند زیرا در دیپلماسی همیشه با اما و اگرهایی مواجه هستیم که پروسه‌ای زمان‌بر محسوب می‌شود.

اما وضع تحریم‌ها خارج از چارچوب مقررات نظام بین‌الملل نشان‌دهنده دو موضوع است؛ نخست اینکه اجماع بین‌المللی علیه ایران وجود ندارد و ثانیا بیان‌کننده این موضوع است که آمریکایی‌ها عاجز از حل مسائلی هستند که در نقاط مختلف دنیا به‌وجود آورده‌اند. آمریکا یک موضوع را برای فرار از پاسخگویی برجسته کرده و روی آن مانور می‌دهد و این تحت‌تأثیر و نفوذ شدید لابی صهیونیست‌ها در این کشور است.

* سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی

کد خبر 154822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز